Sklep jeździecki Equishop

Mokasyny Gucci, które stały się legendą

0 Komentarzy
gucci

źródło: gucci.com

Już od ponad 60 lat wciąż pojawiają się na sklepowych półkach – mowa o mokasynach Gucci, skórzanym arcydziele z noskiem o kształcie migdała i małym metalowym wędzidełku – ich najbardziej charakterystycznym elemencie. Gucci Loafers to do dziś symbol luksusu, dobrego smaku i klasy. Co sprawia, że od wielu lat klienci z całego świata sięgają po ten produkt? Co czyni je tak pożądanymi i ponadczasowymi? Dowiedzcie się razem z nami 🙂

Po okresie I Wojny Światowej, młody (przyszły założyciel włoskiej marki) Guccio Gucci, pracował w londyńskim pięciogwiazdkowym hotelu Savoy jako tzw. liftboy, czyli osoba obsługująca windę. Podczas swojej zmiany obserwował angielską arystokrację – ich codzienne rozmowy, przyzwyczajenia, a także ogromne zamiłowanie do przedmiotów wykonanych z wysokiej jakości materiałów, z ogromną dbałością o szczegóły. Jego spostrzeżenia pozwoliły mu również zrozumieć, jak ważną rolę odgrywa w tym światku jeździectwo. Zainteresowania wyższych sfer skupiały się wokół gry w polo, wyścigów oraz samych koni. Jeździectwo było synonimem klasy, dobrego smaku, a także przynależności do bogatej i liczącej się grupy społecznej.

Gucci postanowił skorzystać ze swoich obserwacji i po powrocie do rodzinnej Florencji założył własną markę. W 1906 roku otworzył mały rodzinny sklep wyspecjalizowany w sprzedaży toreb bagażowych i skórzanych siodeł. Następnie rozpoczął produkcję skórzanych toreb jeździeckich. Bardzo szybko zdobył renomę odbiorców, którzy doceniali jakość wykonania i profesjonalny warsztat. Gucci wprowadził do swoich kolekcji jeździecką ikonografię – motywy wędzideł, strzemion czy wodzy.

gucci loafers workshop

źródło: gucci.com

W 1953 roku syn Gucci’ego – Aldo otworzył pierwszy sklep w Ameryce, a w nim pojawiły się pierwsze mokasyny – Gucci Loafers. Pierwsze fasony zostały zainspirowane stylem północnej Ameryki. Buty te od początku były wykonywane ręcznie. Z założenia miały być miękkie i bardzo lekkie oraz z łatwością dopasowujące się do kształtu stopy. Niestety, to ostatnie założenie nie od razu zostało spełnione – pierwsze modele butów były okrutnie sztywne.

Pierwsze mokasyny były produkowane jedynie w kolorze czarnym. Wynikało to z prostej przyczyny: kiedy we Włoszech loafersy były bardzo powszechne, to w innych krajach Europy – nie, uważano je za casualowe (codzienne) i mało gustowne. Jednakże te buty, które były kojarzone z brakiem szyku, nie występowały w ogóle w kolorze czarnym, a jedynie w odcieniach brązu. Gucci postanowił więc to wykorzystać, wprowadzając buty właśnie w klasycznej czerni.

Również dzięki ozdobnemu elementowi w postaci srebrnego wędzidełka, mokasyny Gucci stały się wystarczająco eleganckie, by moc zakładać je do garnituru. Buty te, szybko zaczęły być kojarzone z tzw. Jet Set – to znaczy z grupą uprzywilejowanych i bogatych Europejczyków, którzy odbywali zagraniczne wojaże, jak również z posażnymi mieszkańcami Hollywood.
mokasyny gucci

źródło: gucci.com

mokasyny gucci

źródło: gucci.com

Praktyczność tych butów i komfort zostały powszechnie uznane przez konsumentów, od kiedy amerykański i włoski styl casual zderzył się z angielskim stylem formalnym, który był dużo bardziej elegancki i wysublimowany. Buty Gucci zaczęły wtedy uosabiać luz i sportową elegancję. W promowaniu Gucci Loafers i ugruntowaniu ich pozycji pomógł m.in. prezydent USA J.F. Kennedy i Gianni Agnelli (włoski przemysłowiec i główny akcjonariusz marki FIAT) oraz wiele innych medialnych osób, które pojawiały się tych butach.

W 1969 roku Gucci w samej Ameryce sprzedał 84 tysiące par butów. W latach 70’tych buty te stały się wręcz częścią uniformu biznesmenów na Amerykańskim Wall Street.

Do dziś stały się popularne w każdej szerokości geograficznej – zarówno w amerykańskim Hollywood, europejskiej Florencji czy Londynie, jak i w azjatyckim Tokyo (gdzie tokijscy biznesmeni najbardziej cenią sobie mokasyny za łatwość ich wkładania i zdejmowania, ponieważ w kulturze japońskiej zdejmuje się buty, ilekroć przekracza się próg pomieszczenia). Obecnie noszą je wszyscy – od najbardziej wymagających gentlemanów, przez polityków, reżyserów, aż po gwiazdy kina i celebrytów.

jodie foster dustin hoffmann gucci loafers

Od lewej: Jodie Foster, Dustin Hoffmann, źródło: vogue.fr

popular gucci loafers

Od lewej: James Franco, Leonardo DiCaprio, Lapo Elkann, źródło: vogue.fr

Gucci Loafers to jedyne buty, które od ponad 60 lat nieprzerwanie istnieją w każdej kolekcji marki Gucci. Pojawiały się w wielu wydaniach, tworzono je początkowo jedynie dla mężczyzn, później również dla kobiet. Wraz upływem lat przechodziły rożne transformacje – zależnie od mody zmieniał się ich fason: nosek, który w pierwszym modelu przypominał w kształcie migdała, w kolejnych kolekcjach stawał się kwadratowy bądź nawet mocno zaokrąglony. Ich obcas zupełnie znikał bądź stawał się wysokim grubym słupkiem (fason dla kobiet lata 70’te).

Do dziś nie zmieniło się jednak to, że każda para butów wytwarzana jest ręcznie, w fabryce ukrytej gdzieś w okolicach Florencji.

gucci loafers

źródło: gucci.com

Fan butów Gucci i krytyk modowy – Stephen Bayley tak opisał kiedyś swoją parę mokasynów Gucci:

„They are beautifully made, superlatively comfortable and provide just a whiff of the ironic flash which I find very reassuring.” (tłum. Wspaniałe wykonane, niesamowicie komfortowe, z lekkim metalicznym połyskiem, który sprawia, że czuję się lepiej.)

gucci loafers

źródło: gucci.com

Od roku 1985 Gucci Loafers są stałym elementem ekspozycji w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku.

By uczcić 60-lecie tych butów, mijające w 2013 roku, główny projektant Gucci – Frida Giannini wprowadziła kolekcje „1953”, w której pojawiły się mokasyny w jasnych kolorach, wykonane ze skór zwierząt egzotycznych. Dodatkowo powrócono do dawnego migdałowego kształtu noska. Frida Giannini zorganizowała także wystawę, dedykowaną Gucci Loafers w Gucci Museo we Włoszech.

Podczas tej wystawy główna projektant tak wypowiedziała się o tych butach:

„Plays with the design each season, updating the shape, materials and details, but the shoe’s essential beauty and functionality remain the same”. (tłum. Każdego sezonu nadajemy nowy design tym butom, odświeżamy ich krój, zmieniamy wykorzystywane materiały i detale, ale esencyjne piękno i funkcjonalność butów gucci Loafers pozostają niezmienne.)

Loafers - 6

źródło: gucci.com

Mokasyny Gucci na zawsze pozostaną jednym z ważniejszych elementów garderoby każdego, kto stara się reprezentować wysoki poziom elegancji, podkreślając tym samym swoją pozycję. Możemy być pewni, że te buty jeszcze długo pozostaną „na topie”, dzięki swojej ponadczasowości – klasycznemu krojowi, wysokiej jakości użytych materiałów i dbałości o nawet najmniejszy detal. Niestety dla wielu z nas pozostaną one przedmiotem marzeń i westchnień ze względu na swą niebagatelną cenę 😉

Jeśli chcecie zapoznać się z całą obecną ofertą butów Gucci Loafers, znajdziecie je TUTAJ.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *