Sklep jeździecki Equishop

Torebka 2.55 Chanel – pikowany klasyk

1 Komentarz

Legendarna torebka 2.55 Chanel – symbol klasy i dobrego smaku, a także jeden z najbardziej kultowych i uważanych za ikonę, kobiecych dodatków wszechczasów. To również obiekt pożądania i spełnienie pragnień milionów kobiet na całym świecie. Co czyni tę torebkę tak niezmiennie pożądaną przez rzeszę kobiet na całym świecie? Zagłębmy się w historię czarnej, pikowanej torebki, która zawładnęła modowym światem i od dziesięcioleci należy do jednego z najczęściej kupowanych dodatków luksusowych.

Coco Chanel reissue 255 flap bag torebka

źródło: zanita.com

Historia powstania

O historii 'Coco’ Chanel i rewolucji, którą przeprowadziła w świecie mody, pisaliśmy już w tym artykule. II wojna światowa zmusiła Chanel do zamknięcia swojego domu mody. Jednak w 1954 w wieku 71 lat udało jej się triumfalnie powrócić. Zaproponowała swoim klientkom nowy projekt – czarną pikowaną torebkę z metalowymi detalami zawieszoną na łańcuszku. Jej premiera odbyła się w lutym 1955 r. i od razu szturmem zdobyła świat mody.

Koncepcja torebki 2.55 Chanel narodziła się jednak już trzy dekady wcześniej, w 1929 r., z potrzeby posiadania torebki, pasującej do stylu życia kobiet w ówczesnym czasie. Chanel jako kobieta nowoczesna i aktywna, ceniła sobie przede wszystkim wygodę, co było trudne do uzyskania, mając ręce zajęte dźwiganiem torebki. W tamtych czasach panie nosiły małe kopertówki lub większe torebki na bardzo krótkiej rączce. Gabrielle Chanel zainspirowana żołnierskimi plecakami, zaprojektowała coś, co w krótkim czasie zyskało zasłużoną popularność. Praktyczny, a jednocześnie stylowy element – łańcuszek, dzięki któremu można było zawiesić torbę na ramię, zrewolucjonizował rynek modowy. Model szybko zdobył popularność i okazał się doskonałym ukoronowaniem wznowienia działalności domu mody, stając się jego flagowym produktem razem z perfumami Chanel N°5. Torebka noszona od lat dwudziestych XX wieku przez samą projektantkę była początkowo wykonana z wełnianej tkaniny. Jednak od czasu jej oficjalnej premiery w 1955 r. do jej produkcji zaczęto używać miękkiej skóry, którą pikowano.

Pikowania te, uznawane są za szalenie klasyczne, tworząc pola o kształcie rąbów. Najprawdopodobniej źródłem inspiracji do ich zastosowania były kurtki jeździeckie dżokejów. Chanel obracała się w towarzystwie arystokracji oraz wyższych sfer, co miało wpływ na jej olbrzymie zamiłowanie do jeździectwa.

torebka 255 chanel bag reissue

źródło: chanel.com

Coco Chanel lubiła nadawać swoim projektom nazwy wynikające z logiki. Tak jak w przypadku torebki 2.55 Chanel, nazwa pochodzi od daty powstania, tak nazwa perfum Chanel N° 5 pochodzi od ślepej próby, w której perfumiarz i przyjaciel projektantki Ernest Beaux przedstawił Chanel pięć kompozycji zapachowych, z których wybrała ostatnią, piątą próbkę.

chanel 2.55 reissue bag

źródło: chanel.com

Każda cecha ponadczasowego modelu torebki 2.55, zaczynając od podszewki, a na łańcuszku kończąc, ma coś wspólnego z życiem słynnej projektantki. Wieść niesie, że łańcuszek, na którym nosi się torebkę, zainspirowany był łańcuchami, na których siostry zakonne z sierocińca, w którym wychowywała się projektantka, nosiły klucze. Również burgundowa podszewka związana jest z pobytem 'Coco’ u sióstr, ponieważ nawiązuje ona do koloru mundurków noszonych w klasztorze.

Mademoiselle Chanel mawiała, że wnętrze torebki powinno być równie piękne co jej wygląd zewnętrzny. We wnętrzu przedniej klapy znajduje się zawsze specjalna przegroda zamykana na zamek. Z jej powstaniem również wiąże się interesująca historia – w identycznym miejscu we własnej torebce Chanel przechowywała swoją miłosną korespondencję. W środku są również trzy inne kieszenie – w tym jedna na szminkę, bez której Chanel nie pokazywała się publicznie. Na zewnątrz tylnej ściany jest kieszonka przeznaczona z założenia do przechowywania drobnych pieniędzy.

chanel 2.55 bag reissue inside

źródło: chanel.com

Proces tworzenia

Ścieg pikowania jest dosyć gęsty – norma to dziesięć lub więcej wbić igły na cal, co sprawia, że poszczególne romby nie są zbyt wypukłe i nie wyglądają na napompowane. Wewnątrz wyhaftowane jest logo, a pod nim znajduje się stempel z nazwą. W środku umieszczono również napis made in France lub made in Italy w zależności od modelu i roku produkcji. Kolor stemplowania powinien być identyczny z kolorem galanterii metalowej użytej w danym egzemplarzu.

chanel-255-bag-classic-quilted-flap-black

źródło: academyawards-2012.blogspot.com

Czas powstania jednej torebki to 10-18 godzin i bierze w nim udział od sześciu do piętnastu osób. Do procesu tego dopuszczani są tylko uzdolnieni artyści, którzy pracowali dla domu mody Chanel przez minimum pięć lat. Torebka składa się z 60 elementów, które są ze sobą łączone zarówno maszynowo, jak i ręcznie. Do stworzenia każdej torebki używane są trzy jagnięce skóry, ponieważ wybiera się wyłącznie ich najdelikatniejsze fragmenty. W każdej torebce najpierw tworzone jest wnętrze, które później się wywraca się na drugą stronę. Mówi się, że tylko kobieta rzemieślnik może dać odpowiedni kształt torebce Chanel 2.55, gdyż jej tworzenie to wymagający olbrzymiej precyzji, wykańczający fizycznie proces.

Po długim etapie tworzenia każdą torebkę poddaje się dokładnej kontroli jakości. Niewiarygodna seria testów od lat utrzymywana jest na niezmienionym poziomie. Kolor, detale i szwy są sprawdzane pod kątem odporności na zużycie, promienie UV i pęknięcia, oraz na wodę. Wytrzymałość na wysoką temperaturę i wilgotność są testowane poprzez umieszczenie torebki na okres 72 godzin w pomieszczeniu o wilgotności 95% i  o temperaturze 60° C. Torebki pikowane są obecnie na dwa sposoby: diamentowy i jodełkowy. Dostępne są w czterech rozmiarach: mały, średni/duży, jumbo i maxi.

Chanel-2.55-Classic-Flap-Bag-open

źródło: reachcouture.com

Rocznica i nowe oblicze torebki

W 1983 roku na czele domu mody Chanel stanął Karl Lagerfeld, który podjął się próby odświeżenia wyglądu pikowanej torebki. Wtedy to odbyła się premiera młodszej siostry kultowej 2.55. W oryginalnym projekcie torebka 2.55 miała prostokątne zapięcie, które obecnie nosi nazwę „the Mademoiselle Lock” (w odniesieniu do tego, że 'Coco’ nigdy nie wyszła za mąż). W nowej wersji torebka otrzymała zapięcie w kształcie podwójnych, skrzyżowanych liter CC, a łańcuszek przepleciono skórą. Od tego momentu przez długie lata produkowano jedynie model z zapięciem CC.

chanel cc lock classic flap bag torebka

źródło: chanel.com

chanel 2.55 bag quilted cc lock

źródło: bagshopvips.com

W lutym 2005 roku, chcąc uczcić 50. rocznicę „narodzin” torebki, Karl Lagerfeld zaprezentował odnowione wydanie 2.55. Wersja z 2005 roku jest idealnym odwzorowaniem modelu z 1955 roku, wraz z prostokątnym zapięciem ‘the Mademoiselle Lock’.

Od tej pory w butikach Chanel sprzedawane są dwa modele kultowej torebki: „Classic Flap Style” z zapięciem CC i łańcuchem przeplatanym skórą oraz klasyczny 2.55 znany pod nazwą „Chanel Reissue 2.55” z oryginalnym zapięciem „Mademoiselle” i łańcuchem wykonanym w całości z metalu. Mimo nazwy ‘Reissue 2.55’ obecnie powszechnie używa się pierwotnej nazwy torebki 2.55.

chanel cc lock flap bag 255

źródło: pursebop.com

W 2015 r. aby uczcić 60. rocznicę powstania kultowego modelu muzeum torebek w Amsterdamie Tassenmuseum Hendrikje zorganizowało czasową wystawę „Happy Birthday Chanel! 60 years of  the 2.55”, podczas której pokazano wyselekcjonowane modele torebek, ukazując ich historię oraz wpływ wywarty na świat mody.

Od powstania torebki dom mody Chanel wypuścił niezliczoną ilość fasonów w nowych kolorach i wzorach, stworzonych z różnych materiałów, będących wariacją na temat oryginalnego modelu.

Pikowanie stało się ponadczasowym znakiem rozpoznawczym marki – chanel ma w swojej ofercie pikowane portfele, saszetki, torebki o różnych kształtach i kolorach, a ostatnio także plecaki.

chanel bag 2.55 flap limited

źródło (od góry z lewej): lechodraui.com, portero.com, 1stdibs.com, portero.com

To, co nie zmieniło się w torebce do dziś i co zapewne przez bardzo długi czas nie ulegnie zmianie to fakt, że 2.55 była i jest symbolem elegancji i wyrafinowania, jednocześnie będąc uniwersalnym dodatkiem do każdej stylizacji. Trendy przemijają, ale torebka 2.55 Chanel pozostaje wciąż niezaprzeczalnym i ponadczasowym klasykiem. Jej wartość rośnie z roku na rok, a popularność jest taka sama jak w 1955. W ciągu ostatnich 5-6 lat torebka 2.55 Chanel podwoiła swoją cenę, a wielu szczęśliwych posiadaczy traktuje ją już nie tylko jako element garderoby. Dla wielu ma ona charakter kolekcjonerski i stanowi dobrą inwestycję.

Bez względu więc na typ zapięcia czy łańcuszka, torby Chanel i ich historia nadal kradną serca kobiet na całym świecie. Jedno z największych życzeń Gabrielle ‘Coco’ Chanel, aby cały świat nosił jej projekty, spełniło się.

2.55 flap chanel bag limited

źródło: spottybags.com, purseblog.com

1 Komentarz

    Odpowiedz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *